داستان مرد کفشگر و انوشیروان عادل  پادشاه ساسانی در 15 قرن پیش

مقدمه :

سپاه ساسانی در جنگ با روم با کمی بودجه مواجه می شود و به فکر کمک گرفتن از مردم می افتند در این میان اما موزه فروش=  کفشگری ثروتمند حاضر می شود هزینه لشکر را  پرداخت کند ولی کفشگر می خواهد فرزندش جزء طبقه دبیران شود و انوشیروان نمی پذیرد و کمک کفشگر را پس می فرستد

وقتی ما بچه بودیم و این داستان را می خواندیم عده ای ایراد می گرفتند و همین داستان را نشانه این می دانستند که بله در روزگار ساسانیان سواد آموزی و دانش اندوزی انحصاری بوده‏ است و جز طبقات  ویژه‏ی کسی  حق درس خواندن را نداشته است !

نماینده‏ی انوشیروان برای یافتن‏ خوابگزار به«مرو»می‏رسد-یکی از همین مکتب‏خانه‏ها را می‏بیند که موبدی کودکان آن برزن را-بی هیچ تبعیضی درس می‏دهد می نویسد :

یکی از رادان-نامش آزاد سرو- از درگاه خسرو بیامد به مَرو  بیامد همی گرد«مرو»و بجست‏              یکی موبدی دید-بازند و است-  همی کودکان را بیاموخت زند  به تندی و خشم و به بانگ بلند

از دیر باز در این دیار  مکتب‏خانه‏های روستایی دایر بوده اند که تا همین چند دهه بچه ها در آن درس می خواندند با این تفاوت که قبل از اسلام این کار را موبدان و ملاهای زرتشتی انجا می دادند و بعد از ان ملایان اسلامی...می‏بینیم که برای سوادآموزی،هیچ‏گاه منعی  در کار نبوده است.بویژه که در روزگار ساسانیان سفارش شده که :

نخستین‏ وظیفه‏ی پدر و مادر باسواد کردن فرزندان خویش است،هر ایرانی باید «خردمند و«دادگر»باشد اما کفشگر می خواست پسرش بدون گذراندن مراتب لازم  از طبقه کسبه به طبقه دبیران برود و این یعنی  درهم ریختنِ ساختار سلسله­ی طبقاتیِ ساسانی  و در هم ریختن این ساختار به نفع جامعه نبوده است و این در سخنان خسرو انوشیروان هم آمده است که می گوید آینده ها ما را از این بابت سرزنش خواهند کرد که چرا کارهای مهم را بدست فرومایگان داده ایم

شما نگه کنید که  الان در هزاره سوم که همان کفشگر ها دبیر شده اند یعنی بدون آنکه مراحل لازم را طی کنند به مقامات بالا رسیده اند چه اتفاقی افتاده است ؟ همین دزدان چراغ بدستی که جامعه را چپاول می کنند

درست مثل اینکه چوپانی را بیاورید و رئیس و استاد دانشگاه کنید ! معلوم است که نتیجه اش چه می شود .

رئیس جمهور فردی را به عنوانِ وزیر معرفی می کند و او تصمیم می گیرد دوره ای حذف یا اضافه شود . مقرراتی وضع و اجرا می کند  کتابهای درسی را بی حساب و کتاب به هم بریزند و بجای تدریس علم و دانش در مدارس ایدئولوژی را ترویج کنند

آموزش و پرورش ممکلت باید متنوع و جذاب و به روز باشد کتابهای درسی باید بطور مستمر مورد بازبینی و تجدید نظر قرار بگیرند و محتویات انها به روز شود باید تاکید روی منابع اینترنتی گذاشته شود الان دوره آن کلاس های کلاسیک دانش آموز و معلم " گذشته است در شیوه های نوین آموزش و پرورش روشهایی امده است که از شیوه نمره دادن به دانش آموز تا گرفتن امتحان و ارائه دوروس همه تغییر کرده ... همه اینه درست ولی

نباید با هر وزیری که روی کار می آید بنیادهای قبلی همه ویران شود و هر روز یک سازی بزنند و مقررات جدید وضع کنند ...

...............14 شهریورماه 1392 – ممکو