Sunday, September 04, 2005

 

 

 

Sunday, September 04, 2005

High Altitude Training: The best place in the world to train is in Finland.

 

آموزش رفتن در ارتفاعات :

 فنلاند بهترين محل دنيا  براي انجام اين آموزش است :

مقدمه :

 بدن انسان سيستم ها ي تنظيم كننده  متعدد و دقيقي دارد كه بدون آنها امكان ادامه حيات وي ميسر نيست يكي از اين كنترل ها ، شيوه ها و تمهيداتي است كه براي مقابله با كاهش اكسيژن در نظر گرفته شده است .

 از طرفي بدن ما چنان با شرايط زيست محيطي اطرافمان عادت كرده است كه گاه مايه شگفتي  است كه چطور با يكي دو هزار متر بالا رفتن از سطح دريا تمامي نظم بدن در هم مي ريزد و لازم است براي ايجاد تعادل مجدد  ، بدن وارد عمل شود . در ارتفاعات خصوصا بالاي 3 يا 4 هزار متر بعلت  كاهش فشار هوا ، اكسيژن گيري گلبولهاي قرمز بخوبي صورت نمي گيرد و بدن با كمبود اكسيژن مواجه مي شود از طرفي اين  وضع موقعي بدتر مي شود كه شخص در اين اثناء در حال فعاليت بدني هم باشد مثلا در حال بالا رفتن از كوه و كوهنوردي هم  باشد كه  با اين شرايط  هم بدن به اكسيژن بيشتري نياز دارد و هم بدليل قرار گرفتن در ارتفاعات اكسيژن رساني لازم به بدن او بخوبي  صورت نمي گيرد.

 در اين وضعيت مكانيسم هاي بدن عمل مي كنند هورمون اريتروپوئيتين از غدد فوق كليوي ترشح مي شود و بر روي مغز استخوان اثر مي گذارد و ميزات گلبول سازي را افزايش مي دهد بدين ترتيب بدن براي مقابه با كاهش ظرفيت اكسيژن گيري گلبولهاي قرمز ،  بدن تعداد  آنها را افزايش مي دهد  و نيز به همين جهت است كه كساني كه براي مدت طولاني در  ارتفاعات زندگي مي كنند تعداد  گلبولهاي قرمز خونشان بيشتر است . و توجيه اينكه چرا لپ هاي اين آدمهايي كه در ارتفاعات هستند سرخ است به اين  دليل است .

اگر بدن به اين اقدام دست نزند بسياري از  ارگانهاي حياتي دچار كمبود اكسيژن مي شوند و كل سيستم بدن به هم مي ريزد از اين رو كوهنوردي مي تواند تست و آزموني براي ميزان سلامت و عملكرد طبيعي بدن هم باشد .

اينكه اقامت در  مناطق مرتفع مي تواند باعث بالا رفتن استقامت بدن شود به دلايل ياد شده است  بنابراين اگر ورزشكاران حرفه اي بتوانند مدتي  را در ارتفاعات بمانند و بعد تمرينات ورزشي را انجام دهند نتيجه بهتري مي گيرند از طرفي ، انجام تمرينات ورزشي در ارتفاعات بدليل كاهش فشار اكسيژن كاري دشوار است و فشار زيادي را به بدن وارد مي كند چاره كار اين است كه ورزشكاران در ارتفاعات اقامت كنند و براي انجام تمرينات به ارتفاع پائين تر برگردند كه اين امر اولا در  بسياري از جاها از جمله همين خوزستان خودمان به اين سادگي هاي عملي نيست و حتي اگر عملي هم باشد هزينه بر و وقت گير است چون نياز به جابجايي دارد .

اگر چه در بسياري از نقاط ايران مي توان محلهايي را پيدا كرد كه بسرعت مي توان از ارتفاعات بالا به پائين آمدولي اين امر نياز به وسايلي چون تله كابين و يا  حداقل جاده هاي خوب و امكاناتي نظير ان دارد  ولي وقتي در  كشورهايي اروپايي چنين امكاناتي به وفور يافت نمي شود   در ايران كه ما اكثر كوهها يمان حتي جاده خاكي درست و حسابي هم ندارند موضوع مشكل تر از اين حرفها مي شود .

اما ايده و فكر هوشمندانه اي كه دانشمندان فنلاندي ابداع كرده اند استفاده از  اتاق هايي است كه با تزريق نيتروژن به درون آنها مقدار اكسيژن را كاهش داده و شرايطي شبيه آنچه در ارتفاعات براي بدن پيش مي آيد را شبيه سازي كرده اند . ايده ساده اي كه اجراي آن خيلي سخت نيست مقداري نيتروژن مي خواهد و يك وسيله اي كه بتواند اين نيتروژن را بداخل اتاق پمپاژ كند ( چيزي شبيه دمنده (بلوور ) ) وچند اتاق كه بخوبي نشت بندي و سيل شده باشند .  من فكر مر كنم عملي كردن چنين ايده اي در همين جا هم  كار ساده اي باشد .

متن زير اشاره اي به همين موضوع جالب و تازه دارد  كه مي تواند نه تنها براي كوهنورداني كه مي خواهند قلل مرتفع مثل دماوند و سبلا ن و زردكوه  و اشترانكوه را فتح كنند بلكه براي ورزشكاران حرفه اي مانند فوتباليست ها و دوندگان دو استقامت و شناگران و كليه ورزشكاراني كه براي تمرينات خود نياز به بالا بردن استقامت  دارند مفيد خواهد بود .

 خصوصا به فوتباليست ها اشاره مي كنم كه هم در ايران بسيار مورد توجه هستند و هم نياز به اين دارند كه 90 دقيقه بي وقفه در زمين بدوند و شايد يكي از علل افت و خيزهايي كه در زمنيه فوتبال قهرماني وجود دارد همين نداشتن آماده سازي بدني و تمرينات استقامتي است و اين ايده مي تواند در اين زمينه مفيد واقع شود خصوصا براي تيم هاي خوزستاني كه من فكر مي كنم هميشه براي  بازي در محلهاي مرتفع مثل شهرهاي شمالي ايران ؛ مشكل كم آوردن نفس خواهند داشت .

بايد فنلاندي ها را مورد تحسين قرار داد كه با كشوري كوچك و كم جمعيت اينگونه كارهاي ارزشمند انجام مي دهند و نام خود را از اين جهت نيز در كنار اختصاصات ديگرشان چون سونا و جكوزي ، ماندگار كرده اند

                                    **************

زندگي در ارتفاعات ، بهترين روش براي بالا بردن استقامت ورزشكاران حرفه اي است . زندگي رد ارتفاعات باعث افزايش غلظت گلبولهاي قرمر خون مي شود و به اين ترتيب اينامكان را براي بدن فراهم مي آورد كه اكسيژن بيشتري را به هنگام انجام تمرينات به بدن برساند و ضمنا باعث افزايش سطح ماده شيميايي : DPG-2.3  گردد كه كار اين ماده شيميايي اين است كه به آزاد شدن اكسيژن حاصل از گلبولهاي قرمز در داخل عضلات و به هنگام تمرينات شديد كمك مي كند .

مشكلي كه در اتباط با ارتفاع وجود دارد اين است كه آموزش دادن آن بسيار مشكل و سخت است چون با محدود شدن اكسيژن رساني به عضلات ، باعث پائين آمدن كيفيت تمرينات بدني مي شود . اغلب قهرمانان مجبور مي شوند كه تمرينات بدني پيوسته يا ناپيوسته خود را با شدتي 5 تا 10 % كمتر از آنچه در سطح دريا است انجام دهند . (در حالتيكه   فقط سرعت حركت را در نظر بگيريم و نه ميزان ضربان قلب را ).

 

جالب است كه بدانيد كه تحقيقات اخير نشان داده است كه اثر كند كنندگي كه در هنگام قرار گرفتن در ارتفاع بوجود مي آيد مي تواند حتي از هنگام قرار گرفتن در ارتفاع 2000 فوتي (حدود 600 متري ) شروع شود تا رسيدن به ارتفاع 4000 تا 5000 فوتي (حدود 1500 متري ) كه باعث كاهش عملكرد شخص مي شود . با انجام تمرينات مختصر  بندرت مي توان عملكرد ورزشي را بالا برد .

به همين جهت است كه بعضي از  قهرمانان برجسته ( و از جمله زنان چيني كه ركورد هاي جهاني را زا خود بجا مي گذارند ) از راهكار : زندگي در ارتفاع و تمرين كردن كمتر " بهره مي برند . آنها اغلب روزها در ارتفاعات زندگي مي كنند و براي انجام تمرينات ورزشي خود به نقاط كم ارتفاع تر بر مي گردند . اگر چه اين روش مي تواند هزينه بيشتري داشته باشد و مقداري هم خارج از عرف معمول است  و بندرت مي تواند مطلوب عده اي واقع شود .

 مثلا در محلي چون آلبوكوارك در نيومكزيكو ؛ اين امكان وجود دارد كه در ارتفاع حدود 7500 فوتي ( حدود 2300 متري ) زندگي كيند و سپس به اترفاعي حدود 5000 فوتي (1500 متري ) برگرديد و براي انجام اين كار فقط 45 دقيقه زمان لازم است هر چند طبق تحقيقات در همين ارتفاع هم بايد تمرينان را آرام تر از آنچه در سطح دريا است انجام دهيد .

در بخش شمالي فنلاند محلي وجود دارد كه تعدادي خانه هايي ساخته شده است كه با استفاده از پمپ هاي مخصوص كه در كف آنها قرار داده شده است فشار هواي داخل اين خانه ها را در سطح فشار عادي هوا نگه مي دارند اما به همراه هوايي كه وارد اين اتقا ها مي كنند نيتروژن مخلوط مي كنند . اين نيتوژن سبب مي شود كه بخشي از اكسيژن را از  هواي اتاق خارج كند . نتيجه چه مي شود ؟

 

نتيجه اين مي شود كه با وجو.د اينكه اين خانه در ارتفاعي هم سطح دريا قرار دارد اما ميزان غلظت اكسيژن ان تنها 5/15 % است كه زير مقدر معمول اكسيژن ( يعني حدود 20% ) مي باشد و برابر با مقدار فشار اكسيژني است كه در ارتفاعات حدود 8200 فوتي (2500 متري ) وجود دارد . البته در خارج ار اين اتاق همه چيز كامل است . چون اين خانه ها در سطح دريا قرار دارند و ورزشكاران مي توانند با بيرون آمدن از آن در ارتفاعي هم سطح دريا  و در جاده ها و مسيرهايي كه در اطراف آن خانه ها  هست تمرينات بدني خود را انجام دهند . كاري كه انجام آن در ارتفاعات كاملا غير ممكن است .

اخيرا 7   نفر از  ورزشكاران فنلاندي  ، به مدت حداقل 1 تا 18 ساعت را هر روز در داخل اين خانه ها بوده اند و تمرينات خود را هم بطور كامل رد بيرون از خانه انجام داده اند .

 بعد از گذشت دو هفته ، نتيجه اي كه بدست آمد كاملا شگفت آور بود . ميزان EPO موجود در اين بدن اين قهرمانان  تا 84% افزايش پيدا كرده بود . ( EPO ماده شيميايي است كه باعث تحريك و افزايش توليد گلبولهاي قرمز خون در مغز استخوان مي شود ) و مقدار DPG3/2 يعني تركيبي كه باعث اكسيژن رساني بيشتر به بافت هاي عضلات مي شود 15% افزايش پيدا كرد . بطوريكه بعد از 3 تا 4 هفته ، مقدار گلبولهاي قرمز و حجم آنها تا 7% افزايش پيدا كرد .  و بهتر از همه اينها ؛ بسياري از قهرمانان تغيير بسيار قابل توجهي را از نظر بهبود عملكردشان تجربه و احساس مي كنند . از طرفي آن عده از ورزشكاراني كه در همان موسسات ورزشي تمرين مي كرده اند ولي استفاده از اين اتاق ها را تجربه نكرده اند هيچگونه افزايشي در ميزان EPO   و 2/3 DPG  و حجم گلبولهاي قرمز شان مشاهده نشد و روند  ارتفاء عملكرد ورزشي آنها دچار اخلال شد .

در حال حاضر اتاق هاي روكو Rusko's 'high house' تنها نمونه هايي از اين نوع در دنيا هستند و دانشمندان فنلاندي علاقه مند هستند كه ورزشكاران و قهرمانان براي  تمرين به اين محل بيايند .

براي اطلاعات بيشتر با آدرس زير تماس بگيريد :

 

Heikki K. Rusko, Ph.D., Research Institute for Olympic Sports, Rautpohjankatu 6, Jyvaskyla, Finland 40700 (Telephone 35&41-60372; e-mail HRUSKO@KIHU.JYU. Fl).

 

 

...............................................................مقدمه و ترجمه از : محمد توكلي – 12 شهريورماه 1384 ماهشهر

منبع :

http://www.pponline.co.uk/encyc/0239.htm

 

 

Porcelain

نوعي سراميك نيمه شفاف است كه معمولا در آتش و د ردرجه حرارتهاي بالا و رد كارگاههاي ساخت ظروف چيني ساخته مي شود . رنگ آن سفيد است و تا اندازه اي هم شفاف است و مي توان آن را رنگ آميزي هم كرد . انواع مختلفي دارد از جمله : پروسيلن ژاپني ، اروپايي  پروسيلن چيني  كه حداقل از زمان خاندان : هان در چين ساخته مي شده است .

تفاوت عمده اي كه بين پروسيلن و ساير گلهايي كه براي ساخت چيني و سراميك مورد استفاده است اين است كه : پروسيلن خيلي سريع تر رطوبت را به خود جذب مي كند و به همين جهت خاصيت شكل پذيري آن بهتر است  نوعي از آن را تا 1000 در جه سانتي گراد حرارت مي دهند و براي پرداخت نهايي گاهي تا  حرارت 1300 درجه سانتيگراد هم آن را قرار مي دهند .

.................................................................................................................م. ت 13 شهريورماه 1384

منبع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Porcelain