Wednesday, December 14, 2005

 

مشكلات ناشي از استفاده از MTBE در آمريكا :

 

سناي آمريكا بدليل تاخير در ممنوعيت استفاده از MTBE  يك صوتحساب 2 ميليارد دلاري براي صنايع نفت اين كشور فرستاده است .

 شركت هاي نفتي كه هنوز از ماده  سمي MTBE  (متيل ترشري بوتيل اتر ) بعنوان افزودني به بنزين استفاده مي كنند مورد تشويق قرار مي گيرند كه بتدريج استفاده از اين ماده را كنار بگذارند

بايد بابت اين كار وصدماتي  كه به محيط زيست وارد مي كنند كمكهايي در اختيار آنها قرار مي گيرد تا به جبران آلودگيها بپردازند .

 براي حداقل بيش از يك دهه بدليل نشت ماده MTBE از مخازن زير زميني پمپ بنزين ها ، آبهاي آشاميدني از شرق تا غرب آمريكا دچار آلودگي شده است . ماده MTBE كه از مخازت زير زميني نشت كرده است به آساني وارد آبهاي زير زمين شده و در آن ها حل شده است . از طرفي جدا كردن MTBE محلول در آب بسيار مشكل است و بسادگي جدا نمي شود و جدا كردن آنهم خيلي پرهزينه است . ماده MTBE  مي تواند بصورت بالقوه براي انسان سرطان زا باشد . حتي  وجود مقادير خيلي كم آن در آب ، بدليل ايجاد بو و طعم بسيار نامطبوعي كه دارد باعث غير قابل آشاميدن آب مي گردد .

در سال 2001 آژانس حفظ محيط زيست آمريكا EPA  پيشنهاد منع استفاده از MTBE  را در سطح ملي و به مدت 4 سال صادر كرد اما دولت جورج بوش ؛ پيشنهاد مذكور رابه بايگاني فرستاد و مانع اجراي آن شد . لايحه قانوني كه سنا تصويب كرده است شامل :

·        منع استفاده از MTBE  در  يك دوره 10 ساله

·        به رئيس جمهور اجازه مي دهد كه قانون منع استفاده از MTBE را به هر دليلي متوقف كند .

·        اين امكان را مي دهد كه استفاده از  MTBE  را در 17 ايالت لغو كند .

·   با اختصاص  2 ميليارد دلار بودجه اين امكان را فراهم كرده است كه استفاده از ETBE را جايگرين MTBE  كنند كه اين يكي هم باعث آلودگي محيط زيست  مي شود .

MTBE   باعث آلودگي آب آشاميدني در سراسر كشور آمريكا شده است.

بر طبق نظريه  موسسه حفظ محيط زيست آمريكا EPA  استفاده از افزودني MTBE خطر بالقوه سرطان را در انسان بوجود مي آورد . وجود آن حتي در مقادر بسيار كم ؛ باعث مي شود كه بو و مزه آب تغيير كرده و نامطبوع شود و شبيه به بوي سقز مي دهد .

 بر طبق بررسي هاي جغرافيايي در  آمريكا در سال 2000 ، تخمين زده مي شود تا 20% آب آشاميدني ملي  در معرض آلودگي قرار گرفته و مي تواند آلوده باشد و دليل آنهم نزديكي اين آبها به مخازن زير زميني نگهداري بنزين بوده است . بطوريكه MTBE   حداقل در نمونه هايي كه از آب 1512  مورد سيستم تامين آب آشاميدني از 28 ايالت گرفته شده بود وجود داشته است .  تخمين زده مي شود كه هزينه پاك كردن اين MTBE در  سطح ملي به 29 ميليارد دلار برسد و اين رقم در حال افزايش است .

به همين جهت سناي آمريكا به منظور جلوگيري از آلودگي بيشتر با MTBE مبلغ 2 ميليارد دلار كمك مالي به شركت هاي نفتي در نظر گرفته تا جايگزين ديگري بجاي MTBE براي افزودن به بنزين پيدا كنند . از ماه مه سال 2002 استفاده از MTBE در 17 ايالت آمريكا ممنوع شده است اين ايالت هاي عبارنتد از :

 

آريزونا ، كلرادو ، كانكتيكت ، ايلي نويز ، اينديانا ، آيوآ ، كانزاس ، كنتاكي ، ميشيگان ، مينه سوتا ، ميسوري ، نبراسكا ، نيويورك ، اوهايو، داكوتاي جنوبي و واشنگتن .

 

تا پايان دهه 1980 ، صنعت نفت ، اطلاعات گسترده اي از مضرات و خطرات MTBE كسب كرده بود كه آنها از طريق مذاكرات كنگره به هنگاميكه مشغول بازنگري برنامه بنزين و بسط بازار MTBE بودند كسب كردند . البته صنايع  اظهار مي دارند كه بيا پاك كردن آبهاي آلوده نياز به مبالغ چندين ميليارد دلاري است و كمك 2 ميليارد دلاري ، براي اين كار كافي نيست . و اين مبلغ هيچ كمكي براي پاك كردن آب شهرها ي بزرگ و كوچك و مدارس و كليساها و ساير محلهايي كه بوسيله MTBE آوده شده اند در نظر نگرفته است .

استفاده از مواد افزودني جايگزين مانند :ETBE ( اتيل ترشري بوتيل اتر ) كه از خانواده همان MTBE مي باشد بعنوان زير مجموعه اي  از افزودني هاي تجديد پذير به حساب مي رود چون  حاوي اتانول مي باشد . ETBE هم مانند MTBE   بعنوان تهديدي براي آبهاي زير زميني محسوب مي شود. اما ميزان حلاليت ان در آب كمتر از MTBE است و 30 بار بيشتر از ساير اجزاي بنزين محلول مي باشد . و بويي كه در آب ايجاد مي كند يك چهارم  همان غلظت از MTBE است و طعمي كه هم به آب مي دهد كمتر يا در حدود MTBE   مي باشد . علاوه بر ان مالياتي كه پالايشگاهها بايد براي آن بپردازند در حد مالياتي است كه براي اتانول پرداخت مي كنند و اين سوبسيد دوگانه مي تواند باعث استفاده گسترده زا MTBE  و دور جديدي از الودگي هاي ناشي از آن گردد.

 

 

............................................................ترجمه از محمد توكلي آذرماه 1384 BIPC

منابع :

 

http://www.uspirg.org/energy/finalMTBE_S2095.pdf

http://www.eia.doe.gov/emeu/steo/pub/special/mtbe.html