Monday, June 12, 2006

 

Fitness: Introduction

 

مقدمه اي بر تناسب اندام :

پيشگفتار :

پيشرفتهاي وسيعي كه در زندگي ما رخ داده است باعث شده كه ما حداقل تحرك را داشته باشيم ماشين براي كمك به بشر در مقابله با كارهاي سخت ساخته شده است ولي همين ماشين وقتي بدرستي مورداستفاده قرار نگيرد بلاي جان آدمي مي شود كما اينكه انكون نيز اين چنين شده است . با وجود اين همه پيشرفتي كه در زندگي ما صورت گرفته اس و سطح رفاه و درمان و بهداشت بالا رفته است اما نرخ سرطان و بيمارهاي لاعلاج و سكته هاي مغزي و قلبي رو به افزايش است چون ما خود را قرباني ماشين كرده ايم بنظر مي رسد كه عامل همه اينها تنبلي جسمي بشر است كه او را از داشتن تحرك باز مي دارد من اعتراضي ندارم كه چرا كنترل از راه دور براي تلويزيون و راديو ساخته شده است و چرا پلكان برقي و آسانسور در معابر عمومي قرار داده شده است بنظرم اختارع اين وسايل و بسياري وسايل نظير آن نه تنها بد نيست يلكه ضرورت داشته است ولي اين باد ما را هشيار كند كه بيشتر ورزش كنيم و تحرك بيشتري داشته باشيم در اين حالت شما مي توانيد هر چقدر ئلتان مي خواهدي ماشين سواري كنيد و هر غذايي هم كه دوست داشتيد بدون دغذغه بخوريد .

موضوع مهم اين است كه ما چگونه افراد را متقاعد كنيم كه ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند به همان گونه كه خود را ملزم مي دانند سه وعده و يا بيشتر در روز غذا بخورند همانگونه هم ملزم شوند كه هفته اي 3 الي 4 بار و هر بار به مدت 30 دقيقه ورزش كنند .

براي ايجاد اين الزام دقيقا نمي دانم بايد چكار

 

بدون شك ما كم تحرك ترين نسلي هستيم كه تا كنون زندگي مي كرده است و برخلاف مردان و زناني كه نياكان ما بودند ما اغلب اوقات خود را بي تحرك و ساكن سپري مي كنيم . ما حتي به هنگام كار كردن هم نشسته ايم چه موقعي كه با كامپيوتر كار مي كنيم و چه زماني كه پشت ميز هستيم يا مشغول مكالمه تلفني هستيم و يا حتي زماني كه به راندن تراكتور و كاميون مشغوليمنشسته ايم و تحركي نداريم . جالب است كه حتي هنگامي كه در مسافرت هستيم و از مكاني به مكان ديگر مي رويم مثلا در اتومبيل شخصي هستيم يا در قايق و  قطار و اتوبوس و هواپيما هستيم  اين كار را در حال نشسته انجام مي دهيم .

هنگامي نيز كه در خانه مشغول استراحت هستيم يا غذا مي خوريم اين كارها را هم بطور نشسته انجام مي دهيم . حتي وقتي به پيك نيك و گردش مي رويم يا در رستورانها و به هنگام رفتن به سينما و تماشاي تلويزيون  يا مسابقات ورزشي مي رويم ، تمامي اين كارها را بطور نشسته انجام مي دهيم . در واقع اين ماشين هخا هستند كه تحرك را از ما گرفته اند . ما حتي بجاي بالا و پائين رفتن از پلكان از آسانسور و پلهد برقي استفاده مي كنيم و بجاي اينكه  چند قدمي بطرف تلويزيون حركت كنيم و كانالها را عوض كنيم اين كار را با كنترل از راه دور انجام مي دهيم . 

 خوب با اين شرايط گفته شده ديگر تعجبي ندارد اگر اندام ما از شكل و قيافه افتاده باشد و در اوج جواني و سالهاي دهه 20 زندگي شكم گنده و خمره مانندي را پيدا كنيم . و با بالا و پائين رفتن از چند پله قلب امان به تپش بيفتد و نفس امان به شماره .

و تعجبي ندارد كه سرخرگها يمان در اثر رسوب تنگ  شوند و فشار خون بالا داشته باشيم . هيچكدام از اين حالت ها تعجبي ندارد چون بدن ما طوري طراحي شده است كه لازم است تحرك داشته باشد و در اثر بي تحركي دچار اضمحلال و زوال شده و دچار تنش هاي رواني گردد .

بر طبق گزارش سال 1996 جراحان عمومي آمريكا در مورد فعاليت بدني و سلامت ، بيش از 60% از بزرگسالان آمريكايي از نظر جسمي فعاليت منظمي را ندارند . در  حقيقت گزارش ابراز مي دارد كه 25% كل بزرگسالان آمريكايي هيچگونه فعاليت بدني ندارند .

داروي معالجه كننده اين بيماري ، فعاليت بدني و ورزش است كه مي تواند باعث تعريق شود . براي اين كار لازم است كه روزانه به مدت 30 دقيقه ورزش كنند اين ورزش كردن مي تواند طيف وسيعي از فعاليت هاي مختلف را در بربگيرد چه بصورت انفرادي و چه بصورت جمعي . 

Why should I exercise?

چرا ورزش كردن لازم است ؟

ورزش كردن باعث مي شود كه شما از ابتلاء به مجموعه اي از بيماريها رهايي پيدا كنيد كه مهم ترين انها مرگ زودرس است . ورزش همچنين باعث مي شود كه شما احساس بهتري داشته باشيد كارهايتان را بهتر انجام دهيد ، خواب بهتري داشته باشيد و در ارتباط با خودتان و دنياي اطرافتان رابطه دوستانه و صلح آميز تري داشته باشيد . در اينجا به بخشي از فوائدي كه ورزش كردن دارد اشاره شده است :

Exercise is good for your heart.

ورزش كردن براي قلب اتان مفيد است :

قلب از عضله درست شده است و مانند هر عضله اي وقتي بطور منظم از آن كار كشيده شود عملكردش بهبود پيدا مي كند . درواقع واكنش قلب به اين فعاليت هاي بدني اين است كه قوي تر شده و كارآيي آن بالاتر مي رود . و به همين جهت است كه قلب ورزشكاران آهسته رت مي زند و چيزي حدود 60 ضربه در دقيقه است !

Exercise is good for your arteries and veins.

ورزش كردن براي سلامت عروق (سرخرگها و سياهرگها )مفيد است :

ورزش كردن باعث كاهش كلسترول و چربي  مضر خون يا همان : low-density lipoprotein (LDL) مي شود . و سبب افزايش قابليت انعطاف جداره عروق خوني مي شود و سير سخت شدن ديواره سرخرگها را معكوس مي كند ( بيماري سخت شدن جدار رگها بنام آترواسكلروزيس ناميده مي شود ) . ورزش كردن فشار خون را پائين مي آورد . حتي شواهدي در دست است كه ورزش كردن منظم مي تواندباعث پاك شدن ديواره رگها از رسوب هاي LDL شده و سطح داخلي عروق رااز پلاك ها (رسوب)  تميز مي كند . همين پلاك ها هستند كه باعث گرفتگي و انسداد عروق مي شوند و سب قطع جريان خون رساني به اعضاي مهم بدن از جمله مغز و خود قلب شده و سكته مغزي  قلبي را بوجود مي آورند .

Exercise is good for your lungs.

ورزش كردن براي شش ها مفيد است :

كار كردن و انجام فعاليت هاي شديد بدني باعث بالا رفتن ظرفيت شش ها در وارد و خارج كردن هوا مي شود و به اين ترتيب اكسيژن بيشتري وارد بدن شده و دي اكسيد كربن زيادتري دفع مي شود مواد زائد بيشتري هم از بدن دفع مي شوند . ورزش منظم باعث مي شود كه ازكاهش اكسيژن رساني به بدن كه در ايام كهولت اتفاق مي افتد  و حاصل بي تحركي است جلوگيري بعمل آيد . ولي بياد داشته باشيد كه كافي است شما به مدت 3 ماه ورزش كردن را كنار بگذاريد در اين حالت تمام آن نتايج مثبتي را كه ناشي از ورزش كردن در شش هاي شما پديد آمده است از دست مي رود .

Exercise is good for diabetics.

ورزش كردن براي كساني كه ديابت دارند مفيد است :

ورزش كردن باعث مي شود كه عضلات گلوكز بيشتري را مصرف كنند و بدين ترتيب مقدار قند خون كاهش پيدا كند و ز انابشت قند در خون ممانعت بعمل آيد . با سوختن كالري در بدن ع ورزش كردن باعث كاهش وزن مي شود و همني كاهش وزن عامل مهمي در كنترل ديابت نوع 2 ( ديابت بزرگسالان ) مي شود .

Exercise helps control your weight.

ورزش كردن باعث كنترل وزن مي شود :

عضلات براي كار كردن نياز به انرژي دارند انرژي را با واحد كالري اندازه مي گيرند با سوختن كالري در بدن ، تعادلي بين كالري دريافتي بدن و كالري كه سوخته مي شود پدپد مي آيد . هنگامي كه ما بي تحرك هستيم اين  تعادل كالري  در بدن به هم مي خورد و كالري اضافي بصورت چربي در بدن ذخيره مي شود . اما وقتي تحرك داريد و ورزش مي كنيد اين كالري هاي اضافي كه وارد بدن شده است سوخته مي شوند . و حتي گاهي بدن با كمبود كالري مواجه مي شود و چربي هاي انباشته را به كالري تبديل كرده و مي سوزاند . و بدين تريب وزن كاهش پيدا مي كند و همين كاهش وزن باعث كم شدن كار قلب شده ضمن اينكه براي ديابت هم مفيد است .

Exercise strengthens your bones.

ورزش كردن باعث استحكام استخوانها مي شود :

ورزش كردن باعث كاركردن توام عضله و استخوان مي شود همانگونه كه عضلات هر چه بيشتر تحت فشار قرار بگيرند قوي تر مي شوند استخوانها هم هنگامي كه تحت فشار باشند قوي تر مي شوند . ورزش كردن باعث بالا رفتن تراكم استخوانها مي شود كه كمك مي كند تا شخص مبتلا به پوكي استخوان ( استئوپروزيس ) نشود پوكي استخوان حالتي است كه تراكم استخوانها كم شده و ضعيف گشاته و نهايتا بصورت متخلل در مي آيند و مستعد شكستن مي شوند .

Exercise helps prevent cancer.

ورزش گردن مانع ابتلا به سرطان مي شود :

اشخاصي كه بطور منظم ورزش مي كنند بطور كلي  كمتر مبتلا به سرطان مي شوند و بطور اختصاصي ابتلا به سرطان كولون ، سرطان پروستات ، سرطان جداره رحم (آندومتريوم ) و سرطان پستان در اينگونه افراد كمتر است .

ورزش كردن باعث  هضم و جذب سريع تر غذا در كولون شده و از تجمع ميكربهايي كه در كولون هستند وباعث تخمير و و تحريك سلولها و  ايجاد سرطان مي شوند جلوگيري مي كند . ورزش كردن با كاهش ميزان چربي بدن باعث كاهش ابتلائ به سرطان جداره داخلي رحم و سرطان پستان مي شود . چون اين چربي هاي اضافي توليد استروژن مي كنند كه هورموني زنانه است و باعث تسريه پاره اي از سرطانهاي زنانه مي شود .

Exercise enhances your emotional well-being.

ورزش كردن باعث بهتر شدن وضعيت رواني و احساسي افراد مي شود  :

اغلب افراد بعد از انجام فعاليت هاي بدني احساس خوشايند تري دارند . بسياري از حالات تشويش و اضطراب كه قبل از ورزش كردن وجود داشته اند بعد از ورزش كردن يا كمتر مي شوند و يا بطور كلي محو مي گردند . اينگونه افراد احساس بهتري پيدا مي كنند خستگي آنها رفع مي شود . بهره وري بيشتري در كار دارند و علائق و ميل جنسي آنها بيشتر مي شود . بنظر مي رسد كه در پشت اين فوائد رواني و احساسي كه بوجود مي آيد دلايل شيميايي نهفته است .

بر طبق يك نظريه روزش كردن باعث آزاد شدن بتا آندروفين beta-endorphin مي شود كه ماده اي طبيعي است كه توط يدن ساخته مي شود و صدها بار موثرتر از مورفين است . اين امر در اثر 12 دقيقه ورزش كردن و فعاليت بدني داشتن حاصل مي شود .

نظريه ديگري هم وجود دارد كه مي گويد ورزش كردن باعث افزايش سطح سروتونين serotonin خون مي شود . افزايش سطح سروتونين در دستگاه اعصاب مركزي باعث احساس سر خوشي شدن ، اشتهاء را بالا مي برد و سبب كاهش افسردگي ذهني مي شود .

© 2000 American Medical Association. All rights reserved.

........................................مقدمه و ترجمه از : محمد توكلي 22 خرداد ماه 1385 ممكو

منبع :

http://www.medem.com/MedLB/article_detaillb.cfm?article_ID=ZZZVJKZLZ6C&sub_cat=0