Wednesday, October 04, 2006

 

Hiking -- It's A Terrific Exercise

پياده دروي – ورزشي بسيار سودمند

 

مقدمه :

ورزش كردن بايد جزء كارهاي منظم روزانه ما در آيد ما هر سني كهد باشيم و هرشغلي كه داشته باشيم از ورزش كردن بي نياز نيستيم و بايد هر روزه ؛ ساعتي را به اين كار اختصاص دهيم اما ورزش كردن هم مانند هر كار ديگري بايد با ميل و رغبت همراه باشد و نه از روي اجبار و انجام وظيفه . و وقتي اين امر محقق شد شما تمرينات ورزشي را با اشتياق انجام مي دهيد . بايد جذابيت ايجاد كرد و اين در هر مورد و براي هرسني دستورالعمل خاص خودش را دارد .

افراد ميانسال و مسن نياز به ورزشهايي دارند كه علاوه بر حفظ تناسب  آنها و بالا بردن ضربان قلب اشان ، فشار اضافي هم بر روي بدن اشان وارد نكند از اين نظر بهترين ورزشها ورزشهاي  آبي نظير شنا كردن است . اما پياده روي در طبيعت = HIKING  هم براي اين افراد  خيلي مفيد است به شرط اينكه در محيطي مناسب و با كفش راحت و بر روي سطحي كه سفت نباشد انجام گيرد ما اينجا در ممكو با يكي دو كيلومتر پياده روي مي توانيم تا دشتها و روستاهاي اطراف برويم و يا كنار رودخانه قدم بزنيم يا از پارك جنگلي كه احداث شده است استفاده كنيم  ( كه هيچ استقبالي از آن صورت نمي گيرد )

بهتر است پياده روي را به اتفاق چند نفر از دوستان امان انجام دهيم و بلافاصله قبل و  بعد از خوردن غذا هم نباشد مي توان مقداري آب و ميوه برد و مدتي هم در دل طبيعت توقف كرد . كارهاي زيادي مي توان انجام داد . كه بستگي به سليقه و امكانات شخص دارد .

اما باور كنيد قدم زدن در خيابانهاي شلوغ  وگاه تاريك و پر رفت و آمد ممكو كارزياد  مناسبي نيست و ضمنا پياده روي بايد حداقل چند ساعت باشد و مقدار كم ان خصوصا اگر با سرعت كم صورت گيرد حاصلي جز كمر درد ندارد . آندروفين به هنگام فعاليت هاي شديد بدني توليد مي شود .

ضمنا انهائيكه اضافه وزن زيادي دارند با اين روشها وزن اشان كم نمي شود . كم كردن وزن به اين سادگي ها نيست بايد خيلي كم بخورند و زياد فعاليت كنند . متن زير در همين زمينه نوشته شده است :

 

بخش اول :

فوائد پياده روي  در دل طبيعت :

پياده روي  يا دامنه نوردي از جمله ورزشهايي است كه براي اغلب مردم و از جمله ميانسالان و سالمندان و بيماران ديابتي مفيد است .

گاهي لازم است به دل طبيعت برويم  و قدم بزنيم و دامنه تپه اي را بگيريم و بالا برويم و دامنه نوردي كنيم . در نهر آب خنكي كه از آن منطقه مي گذرد آبتني كنيم . غذايي را درست كنيم كه در هيچ رستوران 5 ستاره اي نظير آن را نخورده ايم و در زير آسماني بخوابيم كه پتويش ستاره ها هستند  . ستارهاي آنقدر نزديك  كه احساس مي كني اگر دستت را دراز كني مي تواني آنها را بگيري !

كمپي از چادرهاي رنگارنگ بر پا مي كنيد ودر آرامش و تنهايي  فقط به صداهاي دل انگيز طبيعت گوش مي دهيد . فردي كه حدود 65 كيلو وزن دارد و يك كوله پشتي  10 كيلويي را هم با خودش حمل مي كند و به مدت چهار ساعت  با سرعت حدود  5/5 كيلومتر در ساعت  را راه برويد حدود 1358 كالري انرژي مي سوزانيد . اگر شخصي با وزن حدود 75 كيلو و با همان كوله پشتي با سرعت  5/1 كيلومتر در ساعت وبه مدت 4 ساعت راهپيمايي كند 1200 كالري انرژي مصرف مي كند . حالا اگر شما فكر مي كنيد كه پياده روي را مي توان از جمله ورزشها به حساب آورد سعي كنيد اين كار را انجام دهيد .

انجمن پياده روي آمريكا فهرست از فوائدي كه پياده روي  دارد ارائه داده است . از جمله اينكه : پياده روي مي تواند مانع از بيماري قلبي شود ، از طريق گشاد كردن عروق خوني باعث  كاهش  فشار خون گردد ، سطح كلسترول يد خون را كم كند و در عوض ميزان كلسترول مفيد خون = HDL را بالا ببرد . و با سوخت كالري در بدن باعث كاهش وزن شود و فرآيند پيري را از اين طريق كند تر كند و از تضيعف و پير شدن سيستم ايمني بدن ممانعت نمايد .

پياده روي از طريق اثري بر روي چگالي استخوان  باعث بهبود پوكي استخوان مي شود و يا ترشح ماده شيميايي آندورفين در مغز باعث حفظ و بهبود سلامت رواني و فكري شخص مي شود .( آندروفين ها 

Endorphins دسته اي از مواد شيميايي تسكين دهنده : tranquilizers  ملايم هستند . )

نيز باعث بهبود هواي تنفسي ما مي شود . اين موسسه همچنين ابراز مي دارد كه پياده روي مي تواند از بروز بيماري ديابت جلوگيري كرده و در صورت بروز آن را كنترل كند و بدن را از اثرات تحليل برنده آن حفظ نمايد . و ميزان انسولين ورودي به بدن يا داروهاي خوراكي را كه مصرف مي شود كاهش دهد . و در برخي موارد از طريق تغذيه و ورزش و كاهش وزن روند بيماري را معكوس نمايد .

عقيده بر اين است كه پياده روي  باعث قوي شدن عضلات  پا مي شود و به اين ترتيب  باعث بهبود آرتريت (التهاب مفاصل ) مي گردد . و بدليل اينكه باعث ترشح مسكن هاي طبيعي مانند  آندروفين در مغز مي شود مي تواند باعث تسكين كمر درد هم شود .

پياده روي عادت خوبي است كه براي يك زندگي سالم مورد نياز است . با توجه به اين منافعي كه توسط انجمن پياده روي آمريكا بيان شده است American Hiking Society سعي كنيد كه لباس ورزشي و كفش مناسبي بخريد و پياده روي را جزء برنامه روزانه خود قرار دهيد .

اما قبل اي اينكه پياده روي را شروع كنيد لازم است كه فرق بين قدم زدن : walking و پياده روي تند : hiking را توضيح دهيم . درواقع اين دو فرق چنداني با هم ندارند جز اينكه پياده روي معمولا در كنار رودخانه يا جنگ و يا مناطق بيرون شهر و دل طبيعت است و بهترين نوع آن در دامنه تپه ها و كوههاست كه دامنه نوردي ناميده مي شود . و اين كار را براي تفريح و لذت انجام مي دهند . در دامنه نوردي يا همان پياده روي = HIKING  عوامل ديگري نظير صوت و رايحه و چشم اندازهاي طبيعي ديگري هستند كه باعث لذت بخشي و تفريح بيشتر مي شوند .

پايان بخش اول

 

How do you plan a hike?

چگونه پياده روي كنيم ؟

..............................................................مقدمه و ترجمه از محمد توكلي – مهرماه 1385 ممكو

منبع :

http://www.diabetic-lifestyle.com/articles/jun98_burni_1.htm