کوهنوردی در کلار

برای کسانی که علاقه مند به کوهنوردی هستند صعود به قله 3600 متری کلار فرصت خوبی برای کوهنوردی است . مضاف بر اینکه با صعود به قله کوه کلار می توانید چشم اندازی هوایی وکامل  از تالاب داشته باشید. برای صعود به قلل متعدد کلار دو مسیر اصلی وجود دارد:

1.  مسیر شمالی که از روستای سیبک شروع می شود و  دشوارتر است و صخره ای است با سنگ های زبر همچون سنگ پا !

2.  و مسیر جنوبی که از روستای نصیر آباد و روبروی تالاب گندمان شروع می شود و راحت تر است مضاف بر اینکه در بیشتر مسیر جویباری از آب خنک و زلال روان است و تاکستان و باغی هم در مسیر شما وجود دارد و چند نقطه دیگر از جمله : تک درخت بید – سرچشمه جویبار ...  امکان اتراق و استراحت وجود دارد . ویژگی دیگرش این است که می توانید در کنار دریاچه فصلی که در کنار قله قرار دارد هم توقف کرده و از زیبایی های آن لذت ببرید.

این بار تصمیم گرفتیم از همین مسیر دوم به قله صعود کنیم و این گزارش این سفر است :

گزارش صعود به قله 3600 متری کوه کلار

زمان 29 تا 31 شهریورماه  1396

مبداء حرکت : ممکو – ماهشهر

مقصد :  مجتمع فرهنگی آموزشی آفتاب در مجاورت تالاب چغاخور

هدف برنامه : صعود به قله کوه کلار از دامنه جنوبی ( روبروی تالاب گندمان – روستای نصیرآباد )

شروع برنامه :

طبق برنامه قبلی اتوبوس ساعت 10:30  از جلوی مسجد در میدان مرکزی ممکو به سمت شهرک جراحی و سپس ماهشهر حرکت کرد ( در آنجا اتوبوس حامل نفرات ماهشهری هم به ما ملحق شدند ) و از جاده رامهرمز – ایذه به طرف بلداجی حرکت کردیم . ساعت 7 صبح در مجتمع آفتاب بودیم و بعد از صرف صبحانه در رستوران مجتمع ... نفرات در هتل مهتاب اسکان داده شدند.

شروع صعود :

صبح ساعت 6 همگی آماده حرکت شدیم و با اتوبوس به سمت بلداجی و گندمان حرکت کردیم تا بالاخره به روستای نصیر آباد در روبروی تالاب گندمان رسیدیم جایی که ابتدای مسیر صعود از ضلع جنوبی بطرف قله کلار است .

ابتدای مسیر شیب خیلی تندی داشت که باعث شد که بعضی از افراد کمی از گروه عقب بمانند که بعد از حدود 40 دقیقه کوهنوردی به چشمه چیرو رسیدیم که دشتی سرسبز است با باغهای انگور و درختان گردو و جویباری که از کنار آن می گذرد .

( لازم به توضیح است که از پای کوه تا این محل یک جاده خاکی وجود دارد که ماشین های شاسی بلند و نیسان می توان این مسیر را طی کرد. قاعدتا میوه های باغ هم ازهمین طریق به پائین منتقل می شود )

توقف در اولین ایستگاه

درکنارهمین جویبار و در زیر درختان  بساط صبحانه پهن شد و صد البته  چای هیزمی و عکس هایی هم گرفتیم . در اینجا چند نفری که آمادگی ادامه راه را نداشتند از در همین محل ماندند وساعتی بعد بقیه گروه ، مسیر صعود رابدنبال راهنما  ادامه دادند.

همین طور از کنار گیاهان زیبا و گل های رنگارنگ گذشتیم بعد 5/1 ساعت کوهنوردی به تک درختی رسیدیم که کنار چشمه است در اینجا نیز توقف کوتاهی داشتیم و دوباره به مسیر ادامه دادیم تا بالاخره به سرچشمه این جویبار رسیدیم جایی که حوضچه ای سیمانی درست کرده اند و آب چشمه که از زیر سنگ ها می جوشد وارد این حوضچه کم عمق می شود و از آنجا بصورت جویبار به پائین سرازیر می شود و در این موقع از سال آب چندانی ندارد

به به عجب چشمه  آب سردی! نشستیم پای چشمه و آبی نوشیدیم و بطری ها را هم پر کردیم و از چشم انداز تالاب گندمان که روبروی ما قرار دارد عکس گرفتیم وخستگی کوچیکی درکردیم و دوباره راه افتادیم. جایی که بقیه مسیر خشک است و چند مرحله هم حالت صخره ای و با شیب های تندی دارد

در این موقع سال (شهریورماه ) هیچ اثری از برف در مسیر دیده نمی شود ولی در بهار و اوایل تابستان برخی از قسمت های  این مسیر مملو از برف است . بعد از عبور از دامنه ی صخره ای و مسیری نرم و خاکی چشم اندازه دریاچه ای خشک در ارتفاع  3500 متری از سطح دریا نمودار شد ( البته این دریاچه هم در این موقع از سال خشک است و اوایل بهار و تابستان پر آب است )

این دریاچه که در گودالی بزرگ قرار گرفته است مرا بیاد دهانه آتشفشانی دماوند انداخت که از همه طرف با قله های مرتفع احاطه شده است و بارش هایی که روی ارتفاعات می ریزد راهی برای گریز ندارند و ناچار دریاچه ای زیبا و کوهستانی را شکل می دهند که شبیه دریاچه گهر است ولی در ارتفاع بالاتری قرار دارد و وسعت آن هم خیلی کمتر است چیز حدود مثلا 600 متر طول و 400 متر عرض دارد )

فتح قله

افراد تیم حدود ساعت 12:30 به یالی که چشم اندازه دریاچه قابل دیدن بود رسیدند و یک ربع بعد  آخرین مسیر را هم برای رسیدن به قله ای که در سمت راست ما قرار داشت طی کردیم  تا بالاخره به قله 3600 متری کلار رسیدیم جایی که  سنگ چین های بلندی روی آن قرار داشت . افراد گروه عکس گفتند و یک ربع بعد مسیر برگشت را در پیش گرفتیم .

13 هم راه افتادیم به سمت پایین کوه 3ساعت و نیم هم طول کشید تا رسیدیم به جایی که در ربروی تالاب نصیر آباد اتوبوس توقف کرده بود ( اینجا چند تا از خانواده های محلی با ماشین های سواری اماده بودند و مشخص است که کنار این تالاب  محلی است برای تفریح آخر هفته این افراد.  تالاب در این موقع از سال تقریبا نیمه خشک بود ! )

مسیر برگشت

ساعت 13 حرکت کردیم و حدود 16 یعنی سه ساعت بعد به همان روستای نصیر آباد رسیدیم و آماده برگشت و ساعت 17 همگی در مجتمع آفتاب بودیم .

در مجموع صعود موفقیت آمیزی بود و مناظر زیبایی را شاهد بودیم . پیش نهاد می شود که برای دیدن زیبایی های کوه کلار اینگونه صعود ها در اواخر بهار و اوایل تابستان انجام گیرند .